Huomenta!
Periaatteenani on aina ollut,
etten puhu pahaa tai panettele,
tai ilmaise poliittisia ajatuksiani
sosiaalisessa mediassa.
Tänään teen kuitenkin poikkeuksen,
sillä nyt tapetaan työstä
luovuus ja hauskuus,
ja samalla yrittämisen ilo.
Taisin herätä tänä aamuna Pohjois-Koreassa...
Lehdestä saataneen pian lukea:
Kukko-nakki konsulentti pidätetty ja
todennäköisesti mestattu aamun koitteessa
kansan kiihotuksesta epäiltynä...
Pitäisiköhän sille oikealle kukolle keksiä uusi nimi?
Siis sille siivekkäälle, joka asuu kanalassa..
t. Sanna
MTV Uutiset tänään, 13.10.2014
Parjattu alkoholilain uudistus:
Saako nakkejakaan enää mainostaa???
Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan oluttuotannosaa ylijäävää mäskiä käytetään leipä- ja lihatuotteiden valmistuksessa. Näiden tuotteiden mainonta on vaarassa uusitun alkoholimainontaa rajoittavan lain vuoksi.
Tunnettua Kukko-oluen brändiä on hyödynnetty tuotteiden myynnissä.Tuotteet ovat Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan toimitusjohtajan Rami Aarikan mukaan nousseet kyseisten tuottajien ykköstuotteiksi nopeasti.
– Laitilan Leivän tekemä Kukko Mäskilimppu, johon he käyttävät oluen keitosta syntyvää mäskiä, on vaaravyöhykkeessä. Limppua saa ehkä jatkossakin myydä, mutta julkisilla paikoilla sitä ei saa mainostaa. Sama koskee Perniön Lihan valmistamaa Kukko Nakkia, Aarikka kertoo.
Valvira valvoo alkoholimainontaa ja arvioi tapauskohtaisesti, voiko esimerkiksi oluen logoa käyttää muun tuotteen markkinoinnissa.
– Jos toisessa tuotteessa käytetään alkoholijuoman tunnusta, voidaan sen mainostaminen katsoa alkoholijuoman epäsuoraksi mainonnaksi. Tällöin tuotteen mainostamista koskisivat samat rajoitukset, kuin alkoholijuoman mainostamistakin, lakimiesKristiina Meriläinen Valviralta kertoo.
Epäsuoran mainonnan arvioinnissa ei ole varsinaista merkitystä, vahvistaako tunnetun logon käyttö leivän tai lihatuotteen myyntiä vai edistääkö niiden mainostaminen oluen myyntiä.
– Harkinnassa otetaan huomioon se, onko nimi tai tunnus tullut tunnetuksi nimenomaan alkoholijuoman tunnuksena, Meriläinen lisää.
Lakimuutoksen jälkeen ulkomainonta kielletään vahvojen alkoholijuomien lisäksi myös miedoilta juomilta. Laitilan tapauksessa tuomion saavat niin Kukko-kuumailmapallo kuin tehtaan kyljessä oleva tölkin mallinen vesitankkikin.
Jatkossa olutmerkki ei voi välttämättä kertoa valinnastaan Suomen parhaaksi olueksi sosiaalisen median kautta, koska siellä ei ole mahdollista estää kuluttajia jakamasta materiaalia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti